پزشکی

قلب و عروق

پزشکی

قلب و عروق

پزشکی

در این وبلاگ مطالب و بیماری های راجع به قلب و عروق را قرار میدهم.
لطفا بعد از مطالعه مطالب نظرات و پیشنهادات خود را بیان کنید.
با تشکر.

نویسنده: زینب فرج اللهی
تحصیلات: دانشجوی پزشکی
ساکن: تهران
تاریخ تاسیس وبلاگ: 26 آبان 1395

بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال (MVP)

سه شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۸:۵۹ ب.ظ | زینب فرج اللهی | ۰ نظر

پرولایس یا افتادگی دریچه میترال (ام وی پی)، هنگامی روی می‌دهد که دریچه بین محفظه سمت چپ و بالای قلب (دهلیز چپ) و محفظه سمت چپ و پایین قلب (بطن چپ) به طور صحیح بسته نمی‌شود. هنگامی که این نوع نارسایی دریچه میترال ( پرولایس ) رخ دهد، لت‌های دریچه میترال ...به سمت بالا برآمدگی (پرولاپس) پیدا می‌کنند و در زمان انقباض قلب، به داخل دهلیز چپ برمی‌گردند. پرولاپس دریچه میترال گاهی اوقات موجب برگشت خون به داخل دهلیز چپ می‌شود که این حالت را اصطلاحاً برگشت خون از دریچه میترال می‌گویند. در اغلب افرادی که به پرولاپس دریچه میترال مبتلا هستند، این عارضه، خطر جدی برای سلامت آن‌ها به دنبال ندارد و درمان خاص یا تغییر در سبک زندگی برای آن‌ها لازم نیست. اما برخی از افرادی که به پرولاپس دریچه میترال مبتلا هستند، باید درمان شوند.

                                                            2

آیا شما در معرض خطر ابتلا به پرولاپس دریچه میترال هستید؟


خطر بروز پرولاپس دریچه میترال (ام وی پی) در تمامی افراد با هر سن و هر جنسیتی وجود دارد. اما با افزایش سن، خطر ابتلا به این بیماری بیشتر می‌شود. شرایط خاصی که ارتباط آن با بیماری ام وی پی شناخته شده است، عبارتند از:

  • داشتن سابقه ابتلا به تب روماتیسمی
  • ابتلا به بیماری اختلال در بافت‌های همبند، مانند بیماری نشانگان مارفان یا بیماری نشانگان اهلرز-دانلوس
  • بیماری گریوز
  • بیماری اسکولیوز یا سایر بیماری‌های اسکلتی
  • برخی از انواع ناهنجاری‌های عضلانی


   

نشانه‌ها و علائم پرولاپس دریچه میترال چیست؟


پرولاپس دریچه میترال در اغلب افراد مبتلا، هیچ علامتی ندارد. اما برخی علائمی که در این بیماران شایع‌تر است، عبارت است از:

  • خستگی
  • تپش قلب
  • درد قفسه سینه
  • اضطراب
  • سردردهای میگرنی
  • سکته مغزی که از پیامدهای بسیار نادر این بیماری می‌باشد.


 
علل بروز پرولاپس دریچه میترال چیست؟

علت اصلی عارضه پرولاپس دریچه میترال، هنوز به طور دقیق شناخته نشده است. در اغلب افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، عارضه به صورت مادرزادی وجود داشته است. این بیماری معمولاً در بین افراد خانواده یا یک فامیل، مشترک است. همچنین این بیماری در افرادی که به صورت مادرزادی به بیماری‌های بافت‌ همبند، مانند نشانگان مارفان مبتلا هستند، شایع‌تر است.

عملکرد غیر عادی دریچه میترال در افراد مبتلا به پرولاپس دریچه میترال، ممکن است به دلیل یکی از موارد زیر باشد:

  • لت‌های دریچه میترال ممکن است بیش از حد بزرگ یا کلفت باشند.
  • لت‌های دریچه میترال ممکن است سست باشند. در این حال، بافت لت‌ها یا بندهای اطراف آن‌ها بیش از حد شل و انعطاف پذیر هستند، در نتیجه قسمتی از دریچه متورم شده و به داخل دهلیز چپ بر می‌گردد.
  • دهانه دریچه میترال ممکن است کشیده شده و گشاد باشد.


هرکدام از این عوامل می‌تواند باعث شود که دریچه میترال نتواند به خوبی بین دو محفظه قلب را آب‌بندی کند. ممکن است در برخی از افراد، دو یا چند مورد از این مشکلات به طور همزمان وجود داشته باشد.
عوارض ناشی از پرولاپس دریچه میترال

عوارضی که ممکن است در نتیجه ابتلاء به پرولاپس دریچه میترال برای بیمار ایجاد شود، عبارت است از:

  • نارسایی دریچه میترال
  • اختلال در تپش قلب (ضربان نامنظم یا آریتمی)
  • عفونت دریچه داخلی قلب (اندوکاردیت)


آیا پرولاپس دریچه میترال باید درمان شود؟

در اغلب موارد، ابتلا به پرولاپس دریچه میترال، تأثیری بر سلامت عمومی شما ندارد و نیازی به درمان آن نیست. با پزشک متخصص خود، مشورت کنید تا بدانید با توجه به شدت خطر بیماری پرولاپس دریچه میترال برای شما، چگونه می‌توان به بهترین شکل از عوارض این بیماری جلوگیری کرد. اگر پزشک برای شما دارویی تجویز کرده است، آن را مطابق دستور پزشک مصرف کنید.


پرولاپس دریچه میترال چگونه درمان می‌شود؟

افرادی که به پرولاپس دریچه میترال مبتلا هستند و از عوارض ناشی از آن رنج می‌برند، می‌توانند با مصرف دارو یا عمل جراحی تعویض دریچه قلب  یا هر دو، درمان شوند. اهداف مورد نظر در درمان بیماری پرولاپس دریچه میترال، عبارت است از:

  • تصحیح عملکرد دریچه میترال در صورت لزوم
  • جلوگیری از بروز عفونت داخلی قلب، ضربان نامنظم و سایر مشکلات قلبی
  • برطرف کردن علائم بیماری


داروها

داروهایی که اصطلاحاً تحت عنوان بتا بلاکر یا مسدود کننده‌های بتا شناخته می‌‌شوند، ممکن است برای درمان تپش قلب و درد قفسه سینه در افرادی که برگشت خون از دریچه میترال، در آن‌ها کم یا ناچیز باشد، استفاده شود. اگر برگشت خون و علائم بیماری شما شدید باشد، پزشک ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

  • داروهای رقیق کننده خون برای کاهش خطر تشکیل لخته خون، در صورتی که شما به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا باشید.
  • دیگوکسین، برای تقویت ضربان قلب
  • داروهای ادرار آور (قرص‌های مایع)، برای دفع سدیم و مایعات اضافی موجود در بدن و ریه‌های شما
  • داروهایی مانند فلکاینید و پروکائین آمید، برای تنظیم ضربان قلب
  • داروهای باز کننده عروق، برای گشاد کردن رگ‌های خونی و کاهش بار کاری قلب. ایزوسربید دی نیترات و هیدرالازین، نمونه‌هایی از داروهای ادرار آور هستند.


جراحی

جراحی فقط هنگامی انجام می‌شود که عملکرد دریچه میترال، بیش از حد غیر طبیعی بوده و برگشت خون به داخل دهلیز زیاد باشد. هدف اصلی از جراحی آن است که علائم این بیماری بهبود پیدا کند و خطر ایست قلبی کاهش یابد. تشخیص زمان مناسب برای انجام جراحی هم اهمیت زیادی دارد. اگر این عمل جراحی خیلی زود و در زمانی که دریچه قلب شما با وجود نشتی، هنوز هم عملکرد خوب و مناسبی دارد، انجام شود، در واقع شما بدون اینکه نیاز داشته باشید، در معرض خطر یک جراحی قرار گرفته‌اید. از طرفی، اگر جراحی خیلی دیرتر از زمان لازم انجام گیرد، ممکن است به قلب شما آسیبی وارد شود که دیگر نتوان آن را ترمیم کرد.
ترمیم و تعویض دریچه میترال

در جراحی دریچه میترال، این دریچه تعمیر یا تعویض می‌شود. در صورت امکان، ترجیحاً این دریچه تعمیر خواهد شد، زیرا در صورت تعمیر دریچه میترال، خطر آسیب دیدن قلب کمتر از زمانی است که این دریچه تعویض شود. علاوه بر آن، با تعمیر دریچه میترال، خطر بروز عفونت داخلی کاهش می‌یابد و نیازی به مصرف دراز مدت داروهای رقیق کننده خون هم نخواهد بود. اما در صورتی که تعمیر دریچه امکان‌پذیر نباشد، باید آن را تعویض کرد. در این صورت از دریچه‌های مکانیکی و بیولوژیکی برای جایگزینی دریچه اصلی استفاده می‌شود.


عمل سوند زدن دریچه میترال

پزشکان متخصص داخلی قلب، ممکن است بتوانند برای برطرف کردن مشکل بازگشت خون از دریچه میترال، از ابزاری استفاده کنند که آن را به وسیله یک سوند (لوله) و از طریق یک رگ خونی بزرگ در داخل قلب قرار می‌دهند. این روش یکی از عمل‌های با حداقل تهاجم به شمار می‌رود و انجام آن می‌تواند بیمار را از انجام عمل جراحی باز قلب بی نیاز سازد.


چگونه می‌توان از پرولاپس دریچه میترال جلوگیری کرد؟

شما نمی‌توانید از وقوع بیماری پرولاپس دریچه میترال جلوگیری کنید. این بیماری در اغلب افرادی که به آن مبتلا هستند، از بدو تولد همراه بوده است. عوارض ناشی از این بیماری، مانند ضربان نامنظم قلب و عفونت دریچه داخلی قلب (آی ئی)، بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. عفونت دریچه داخلی قلب، در واقع عفونت آستر داخلی پوشاننده محفظه‌ها و دریچه‌های قلب است.

ممکن است به افرادی که در معرض خطر ابتلاء به عفونت داخلی قلب هستند، قبل از آنکه بخواهند عمل‌های جراحی یا کارهای دندانپزشکی انجام دهند، داروهای آنتی بیوتیک داده شود. این آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند از بروز عفونت داخلی قلب جلوگیری کنند. اگر شما هم به این بیماری مبتلا هستید، پزشکتان به شما می‌گوید که آیا به این نوع درمان نیاز دارید یا خیر.


زندگی با پرولاپس دریچه میترال

اغلب افرادی که به پرولاپس دریچه میترال مبتلا هستند، هیچ گونه علائم و مشکلاتی نشان نمی‌دهند، به هیچ درمانی نیاز ندارند و به راحتی می‌توانند زندگی و فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند. با این حال اگر علائم و عوارضی در این افراد بروز کند، غالباً می‌توان با مصرف دارو آن را کنترل کرد. اما برخی افراد برای رفع علائم و جلوگیری از عوارض این بیماری، نیاز به استفاده از عمل سوند دریچه یا جراحی دریچه قلب دارند. پرولاپس دریچه میترال، در موارد نادر می‌تواند موجب بروز ضربان نامنظم قلب و سایر مشکلات قلبی شود.


مراقبت‌های لازم

از پزشک خود بپرسید که هر چند وقت یک بار باید به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم بیماری شما تشدید شد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.


داروها

همه داروهای خود از جمله داروهای رقیق کننده خون و فشار خون بالا را مطابق با دستور پزشک مصرف کنید. همچنین از مصرف قرص‌های ضد بارداری خودداری کنید، زیرا می‌تواند موجب افزایش خطر لخته شدن خون گردد.


سبک زندگی سالم برای قلب

اقداماتی که برای داشتن یک سبک زندگی سالم برای قلب می‌توان انجام داد، عبارت است از:

  • تغذیه سالم
  • نگهداری وزن در حد مناسب
  • کنترل استرس
  • انجام ورزش برای بیماران قلبی و فعالیت فیزیکی
  • ترک سیگار

منبع: drgalb.ir


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی